Witajcie Kochani. Dzisiaj Olek i Ada wraz z rodzicami wybrali się do zoo. Czy potraficie wyjaśnić co to za miejsce? Posłuchajcie co wydarzyło się podczas wycieczki. 1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby pt. „Nosorożce noszą pokrowce”. Podczas słuchania obejrzyjcie ilustracje w Waszej książce „Nowe przygody Olka i Ady” na s. 46–47. – Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada. Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok. – Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem. – Ależ czytamy... – bąknął tata. – Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę. Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach. – Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek. – Pancerze noszą rycerze – zrymował tata. – A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów. – Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór. – Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne. – Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę. – Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą. – Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama. Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski. – Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu. – Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem. – Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości. – Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata. – Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada. Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki. Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem. • Rozmowa na temat opowiadania. − Dlaczego rodzina wybrała się do zoo? − Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców? − W co bawili się cały czas? 2. W Zoo można zobaczyć wiele zwierząt, także egzotycznych. Zapraszam teraz do zabawy ruchowej. Naśladujcie zwierzęta: • Czołgaj się jak krokodyl, • Rób długie kroki jak żyrafa, • Skacz z nogi na nogę jak małpka, • Stąpaj ciężko jak słoń, • Stój na jednej nodze jak flaming, • Wij się jak wąż, • Poruszaj się na czworakach wolno jak żółw, • Wyginaj grzbiet jak tygrys. 3. Karty pracy cz.3, s. 32-33. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf . Poproście dorosłego o odczytanie poleceń. Postępujcie zgodnie z poleceniami. Jeśli ktoś już zrobił to zadanie to proponuje narysować zwierzęta w zoo. 4. Zapraszam do wykonania pracy plastycznej „Lew” do wyboru dwie wersje. I. Lew z rolki po papierze toaletowym. Potrzebne materiały: rolka po papierze, kartka żółtego papieru, klej, nożyczki, papierowa foremka do babeczki. Klej, czarna kredka lub mazak. Wykonanie: • Z żółtej kartki wyciąć pasek papieru o szerokości rolki po papierze, okleić rolkę. • Z kartki wyciąć kółko o średnicy podstawy foremki, ogonek i łapki lwa. • Narysować na kółku pyszczek lwa, nakleić go na dnie foremki. • Tak przygotowaną głowę lwa przykleić do rolki; dokleić łapki i ogon lwa. Gotowe. II Głowa lwa z papierowego talerzyka Potrzebne materiały: talerzyk, farbka żółta, pędzelek, klej, nożyczki, kartka w kolorze żółtym, pomarańczowym i brązowym, mazak czarny. Wykonanie: • Pomalować talerzyk farbką. Po wyschnięciu namalować na talerzyku pyszczek lwa. • Z kartki w kolorze żółtym wyciąć uszy lwa, przykleić je do talerzyka od spodu. • Kartki w kolorach żółtym, pomarańczowym i brązowym pociąć na paski o szerokości 0,5 cm i dł. od 4 do 6 cm. • Paski przykleić od spodu do talerzyka. Gotowe. |