09.06.2020 Wtorek

Witajcie Kochani.

Dzisiaj Olek i Ada wraz z rodzicami wybrali się do zoo. Czy potraficie wyjaśnić co to za miejsce? Posłuchajcie co wydarzyło się podczas wycieczki.

1. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby pt. „Nosorożce noszą pokrowce”. 
Podczas słuchania obejrzyjcie ilustracje w Waszej książce „Nowe przygody Olka i Ady” na s. 46–47.

– Nie macie wyjścia, musimy iść do zoo – zapowiedziała Ada. Reszta rodziny podniosła na nią pytający wzrok. – Wszyscy z przedszkola byli już w ogrodzie zoologicznym i widzieli nosorożca pancernego, tylko nie ja! – Ada uprzedziła pytanie. – Gdybyście czytali gazety, wiedzielibyście, że w naszym zoo urodził się malutki nosorożec – dodała z wyrzutem. – Ależ czytamy... – bąknął tata. – Czytacie, ale nie te, co trzeba – wytknęła mu Ada. I nie ustąpiła, aż usłyszała obietnicę wycieczki do zoo w najbliższą sobotę. Miała szczęście, bo sobotni ranek okazał się bardzo pogodny. Całą drogę z domu do ogrodu zoologicznego Ada i Olek rozmawiali o nosorożcach. – Dlaczego nosorożec pancerny nazywany jest pancernym? Ma pancerz? – spytał Olek.  – Pancerze noszą rycerze – zrymował tata.  – A nosorożce noszą pokrowce – powiedziała Ada i niezmiernie się zdziwiła, że umie rymować, chociaż nigdy się tego nie uczyła. Zanim rodzina doszła do wybiegu dla nosorożców, tata i Ada przećwiczyli umiejętność rymowania wielokrotnie. Zaczęli od pingwinów.  – Pingwiny noszą cekiny – stwierdził tata i skręcił do pingwinów. Mylił się oczywiście. Pingwiny były wystarczająco ładne bez świecących ozdób. Zresztą, cekiny nie pasowałyby do ich wytwornych czarnych i białych piór.   – Kangury noszą kaptury. – Ada skierowała swoje kroki do australijskich torbaczy. Kapturów nie miały, ale torby na brzuchach też są przecież fajne.  – Słonie noszą piwonie – zaryzykował swój rym Olek, ale jego pomysł nie znalazł uznania. „Nie mam talentu do rymowania” – pomyślał ze smutkiem. Na szczęście widok słonia osłodził mu tę porażkę. – Ale nogi! Ale głowa! Ale uszy! Ale trąba! – wykrzykiwał, na przemian z zachwyconą Adą.   – Ale zaraz rozpocznie się karmienie nosorożców – przypomniała mama.   Do nosorożców pancernych było już niedaleko, więc zdążyli na czas. Mamusia nosorożec i jej malec nie mieli na sobie rycerskich pancerzy ani pokrowców, ale ich skóra układała się w wielkie fałdy, które opadały im aż na nogi i wyglądały jak grube łuski.
  – Fałdy skóry chronią nosorożce przed atakami tygrysa. – Tata, zanim wybrał się do zoo, przeczytał to, co napisano o nosorożcach pancernych na internetowej stronie warszawskiego ogrodu.  – Ciii – Ada przyłożyła palec do ust, chociaż nosorożce nie zwracały na nią uwagi. Wpatrzone były w opiekuna, który wyjmował z wiadra marchew, połówki jabłek i wkładał je wprost do wielkich paszcz czworonogów. Nosorożce chrupały warzywa i owoce z widoczną przyjemnością, a gdy wiadro było puste, zadowoliły się sianem.  – Spojrzał na mnie! Ten maluch! – wykrzyknęła zachwycona Ada. I zaczęła skakać z radości.  – Co teraz? Żyrafy, które noszą szafy, czy małpiatki w sukienkach w kwiatki? – spytał tata.  – Teraz plac zabaw, później rekiny – zadecydowała Ada. Pod koniec zwiedzania była już bardzo zmęczona. W drodze powrotnej zasnęła w samochodzie, a kiedy tata niósł ją na rękach do domu, wymamrotała: – Fasolki noszą parasolki. Olek wywrócił oczami. „Żeby jej to rymowanie nie zostało na zawsze, bo nie wytrzymam” – pomyślał z niepokojem. 

• Rozmowa na temat opowiadania. 
− Dlaczego rodzina wybrała się do zoo? 
− Jakie zwierzęta zobaczyli przed pójściem do wybiegów nosorożców? 
− W co bawili się cały czas?  

2. W Zoo można zobaczyć wiele zwierząt, także egzotycznych. Zapraszam teraz do zabawy ruchowej. 
Naśladujcie zwierzęta:
•  Czołgaj się jak krokodyl,
• Rób długie kroki jak żyrafa,
• Skacz z nogi na nogę jak małpka,
• Stąpaj ciężko jak słoń,
• Stój na jednej nodze jak flaming,
• Wij się jak wąż,
• Poruszaj się na czworakach wolno jak żółw,
• Wyginaj grzbiet jak tygrys.

3. Karty pracy cz.3, s. 32-33. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf . Poproście dorosłego o odczytanie poleceń. Postępujcie zgodnie z poleceniami. Jeśli ktoś już zrobił to zadanie to proponuje narysować zwierzęta w zoo.

4. Zapraszam do wykonania pracy plastycznej „Lew” do wyboru dwie wersje.

I. Lew z rolki po papierze toaletowym. 
Potrzebne materiały: rolka po papierze, kartka żółtego papieru, klej, nożyczki, papierowa foremka do babeczki. Klej, czarna kredka lub mazak.
Wykonanie:
• Z żółtej kartki wyciąć pasek papieru o szerokości rolki po papierze, okleić rolkę.
• Z kartki wyciąć kółko o średnicy podstawy foremki, ogonek i łapki lwa.
• Narysować na kółku pyszczek lwa, nakleić go na dnie foremki.
• Tak przygotowaną głowę lwa przykleić do rolki; dokleić łapki i ogon lwa.
Gotowe.

II Głowa lwa z papierowego talerzyka

Potrzebne materiały: talerzyk, farbka żółta, pędzelek, klej, nożyczki, kartka w kolorze żółtym, pomarańczowym i  brązowym, mazak czarny.

Wykonanie:
• Pomalować talerzyk farbką. Po wyschnięciu namalować na talerzyku pyszczek lwa.
• Z kartki w kolorze żółtym wyciąć uszy lwa, przykleić je do talerzyka od spodu.
• Kartki w kolorach żółtym, pomarańczowym i brązowym pociąć na paski o szerokości 0,5 cm i dł. od 4 do 6 cm. 
• Paski przykleić od spodu do talerzyka.
Gotowe.