08.06.2020 Poniedziałek

Witajcie kochane Elfy i Gumisie. Szczęść Boże

Zapraszam Was na kolejny temat „Zwierzęta dżungli i sawanny”.

Wiecie, co to jest dżungla? Czy przypominacie sobie film o Tarzanie? Dżungla - to las tropikalny, który rośnie tam, gdzie jest bardzo gorąco i wilgotno (Indie, Ameryka Południowa, Afryka). Rośnie w nim bardzo dużo krzewów i drzew liściastych, z których zwisają liany (trochę jak liny). 

Sawanną natomiast nazywamy obszar gdzie jest bardzo gorąco i sucho (Afryka, Ameryka Południowa, Australia). Rosną na niej głównie wysokie trawy oraz pojedyncze drzewa i krzewy.


1. Rozpoczniemy od  Kart pracy, cz. 3, s. 28. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf . Poproście dorosłego o odczytanie poleceń. Postępujcie zgodnie z poleceniami.

2. Teraz zapraszam Was do wysłuchania piosenki pt. „Dżungla, dżungla” – śpiewaliśmy ją w przedszkolu, ilustrując jednocześnie ruchem. Jeśli pamiętacie tę zabawę, to zabawcie się w nią teraz.

I. Dżungla, dżungla,  taka wielka dżungla, 
   poplątane zwoje  dzikich lian.   
   Mieszka sobie w bambusowej chatce 
   Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan. 

Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają, 
         małpy na ogonach grają.   
         Ambo tu, Ambo tam,  Ambo tu i tam.

II.  Ambo Sambo, doskonale znam go,  
     węża się nie boi ani lwa.  
     Dla swych dzikich,   leśnych ulubieńców   
     w dłoni coś smacznego   zawsze ma.

Ref.: Strusie mu się...

• Rozmowa na temat charakteru i melodii piosenki:
- Jaki nastrój ma ta piosenka?
- Jakie jest jej metrum? (na ile liczymy?) { na 2} 
  Zaznaczcie klaśnięciem pierwszą miarę taktu. 

• Rozmowa na temat tekstu piosenki. 
− Co to jest dżungla? 
− Jakie zwierzęta żyją w dżungli? 
− Jak wygląda bambus? 
− Co to są liany?

3. A teraz czas na trochę ruchu. Wyobraźcie sobie, że jesteście w dżungli. Musicie dostać się do murzyńskiej wioski, ale przed jest Wami jest wiele przeszkód. Potrzebne będą: krzesło, szeroki szal mamy.
  • Strumień z krokodylami – przeskakują przez szeroki szal rozłożony na dywanie szybko, jednym susem, aby ich nie pochwycił krokodyl.
  • Gęste zarośla – dzieci naśladują odsuwanie gałęzi, zwisających lian, przeciskają się ostrożnie przez gęstwinę (związany w koło szal). 
  • Śpiący tygrys – obchodzą tapczan, stół powoli, cicho, na palcach, aby nie obudzić tygrysa. 
  • Szczelina skalna – dzieci muszą się przez nią przeczołgać (pod krzesłem).

4. Obejrzyjcie film pt. „Zwierzęta w dżungli” https://www.youtube.com/watch?v=tAM_fwYdx_8 
- Jakie zwierzęta żyją w dżungli? Jak brzmią angielskie nazwy tych zwierząt? Potraficie powtórzyć?
- Jakie wydają odgłosy? Potrafisz je naśladować? Może zaproponujecie rodzicom i rodzeństwu zabawę w kalambury – rozpoznawanie jakim zwierzęciem jesteście? Miłej zabawy 😊